Geoblog.pl    MiKGancarczyk    Podróże    Gdzie oczy poniosą ... ISLANDIA & WYSPY OWCZE '12    Reykjavik (IS)

Reykjavik (IS)

Islandia
Islandia, Reykjavík

edziemy do stolicy Islandii, do Reykjaviku. To dziwne, jak po jazdach bitymi, żwirowymi drogami, nagle wjeżdża się na autostradę. Jedziemy prawie pustą drogą. Samochodów prawie zero. Dobrze się tak jedzie. Jednak na przedmieściach i w samym Reykjaviku, mimo niedzieli, ruch duży.

Odwiedzamy Höfði, zabytkowy drewniany dom, w którym w dniach 11-12 października 1986 miało miejsce spotkanie prezydentów Ronalda Reagana i Michaiła Gorbaczowa. Budynek wzniesiono w 1909 jako rezydencję konsula francuskiego, następnie przez szereg lat należała do poety i przedsiębiorcy Einara Benediktssona. W 1941 w Höfði gościł Winston Churchill, wizytujący brytyjskie wojska stacjonujące na Islandii. Władze miasta weszły w posiadanie domu w 1958. Od tego roku w byłej siedzibie konsularnej urządzane są oficjalne przyjęcia i spotkania okolicznościowe. Budynek był także użyty podczas pierwszego połączenia radiowego pomiędzy Islandią i "światem zewnętrznym", 26 czerwca 1905. Nawiązano wówczas kontakt z Poldhu w angielskiej Kornwalii.

12 października 1986 r. w stolicy Islandii Rejkiawiku odbyło się spotkanie na szczycie między prezydentem USA Ronaldem Reganem i I sekretarzem KC KPZR Michaiłem Gorbaczowem. Celem spotkania było m.in. nawiązanie dialogu w zakresie zahamowania wyścigu zbrojeń. Szefowie obu supermocarstw rozmawiali 11 godzin i 30 minut, jednak szczyt zakończył się fiaskiem. Nie postanowiono żadnych ustępstw w zakresie ograniczenia programu tzw. gwiezdnych wojen ani w sprawie rakiet średniego zasięgu. Dopiero na szczycie w Waszyngtonie w 1987 r. zawarto częściowe porozumienie, czyli układ o likwidacji rakiet krótkiego i średniego zasięgu.

Ciekawostką jest, że dom ten od zakończenia wojny należał do ambasady Królestwa Wielkiej Brytanii, ale w roku 1950 ambasadorowi brytyjskiemu wydał się bardzo nawiedzany przez duchy. Uzyskał więc pozwolenie od swoich zwierzchników na jego sprzedaż. Wiele osób o zdolnościach parapsychologicznych twierdzi, że widziały, jak duch unosi się w sali obrad, lecz na razie nie wiadomo, jaki konkretnie wywarł wpływ na rozmowy.

Na brzegu Viðeyjarsund stoi pomnik Sólfar - nowoczesne dzieło artystyczne wykonane ze stali nierdzewnej przez Gunnara Árnasona w 1986r. W wyglądzie zewnętrznym można doszukać się elementów łodzi Wikingów oraz rybiego szkieletu. Sólfar jest jednym z najpopularniejszych symboli Reykjavíku.

Zostawiamy auta na podziemnym parkingu. Zwiedzamy miasto, łażąc sobie po uliczkach, sklepach, ... Odwiedzamy Muzeum Narodowe Islandii. Tutaj znajduje się najświętszy bożek Tor. Podziwiamy zabytki, wykopaliska i stare przedmioty codziennego użytku Islandczyków.

Zgłodnieliśmy. Po drodze wstępujemy do pizzerii a następnie odwiedzamy następny symbol miasta Hallgrímskirkja. 75 metrowa budowla, nosząca imię XVII-wiecznego islandzkiego duchownego i poety Hallgrímura Péturssona, uważana jest za najsłynniejsze dzieło Guðjóna Samúelssona. Zaprojektowany w 1936 roku kościół wznoszono w latach 1945 -1986. Przed budynkiem znajduje się pomnik dumnie kroczącego Leifura Eirikssona (975 -1020), który wg Sagi Eryka Rudego ok. 1000 roku miał dotrzeć do brzegów Ameryki.

Podjeżdżamy do Perlan. To potężny zbiornik wodny - zasila miasto. Jednocześnie jest to miejsce z którego widać całą stolice. Dobry punkt widokowy. W środku galeria postaci Wikingów z wosku, sklepy, obrotowa restauracja, potężna fontanna przypominająca geyzer. Budowlę widać z daleka gdyż jest na wzgórzu a do tego dobrze odbija światło swymi metalicznymi ścianami.

I to by było na tyle zwiedzania stolicy Islandii. Małe, głośne miasteczko, zupełnie niepasujące do terenów, jakie dotychczas odwiedzaliśmy.

... na więcej zdjęć zapraszamy do galerii na www.mikgancarczyk.pl ...